8 tips hur du skapar aktiviteter för ditt företag i sociala medier under julen 2017

    Av Annica Thorberg den to, nov 30, 2017

    Sociala medier sover inte och tar heller inte juledigt

    Fortsätt läsa

    52 nyanser av sociala media yrkestitlar

    Av Annica Thorberg den må, feb 09, 2015


    52 nyanser av sociala media titlar

    Det händer mycket nu inom den digitala och sociala medie-karriärstegen. Nya digitala kanaler ger nya digitala och sociala mediejobb. Det var någon som sa till mig häromdagen att IT-jobb är det mest vanliga jobbet i Sverige idag. Tyvärr kommer jag inte ihåg att fråga vart man kunde läsa mer om det.

    Men det sådde ett frö i mig och så började jag fundera på jobbtitlar inom mitt eget yrke, en bransch som växer så den knakar inom marknadsföringsområdet. Och genom lite research och googlande hittade jag en del intressant bakgrundsmaterial. (c: Aboutcarreers.com, google, Hubspot).

    Har du koll på alla de olika sociala media jobbtitlarna som börjar dyka upp på marknaden när digital och social mediamarknadsföring blir allt viktigare?

    I USA ligger de fortfarande före oss men även här i Sverige börjar det bli allt fler nya typer av jobb som dyker upp i annonserna. För ovana rekryteringsföretag och företagen själva kan det nog vara rätt svårt att veta vilken typ av jobb de ska skapa och än mindre vilken kompetens de de söker efter ska besitta, eftersom de flesta knappast har mer än 3-5 års erfarenhet eftersom sociala medier inte funnits så länge. Och vad ska de olika yrkena och ansvaren på företagen innebära i praktiken. Särskilt när ledningen i svenska företag fortfarande är väldigt omogna och rent av okunniga inom det här området.

    När jag läser den typen av jobbannonser kan jag ganska snabbt se att företag många gånger inte riktigt har koll på vad det är vad de söker. Vilket innebär att de skjuter oerhört brett och söker en person som ska kunna allt. I Sverige är det mest fokus på online-annonskampanjer, SEO, social media koordinering och väldigt sällan efterfrågas kunskaper om inbound marketing, hur man driver trafik till webben, hur man arbetar med konvertering och leadsgenerering i digitala medier och sociala medier:

    Fortsätt läsa

    9 frågor att ställa för att utveckla företagets Buyers Persona

    Av Annica Thorberg den ti, apr 01, 2014

    Fortsätt läsa

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen