Teknologins påverkan på er marknadsföring Är AI den största utmaningen för marknadschefer 2025? Många tror det men det är en utmaning för många inom d...
Du som är VD i ett tillväxtbolag, hjälp säljarna få fler leads
- Annica Thorberg ti, maj 14, 2024
Du som är VD i ett B2B-tillväxtbolag (start-up, scale-up) eller mognare men i stark tillväxt och inom B2B-segmentet. Har du koll på hur era potentiella kunder köper era ev konkurrenters produkter och tjänster idag? Eller hur era egna kunders köpresa sett ut från ax-till-limpa?
De köper inte för att ni köpt in epostlistor och mejlar ut information om ert företag och era tjänster/produkter med syftet att säljarna sen ska ringa upp och boka möten.
Det funkar inte riktigt så - b2b-köparna har precis som b2bc-köparna helt nya käpvanor.
Och deras köpresa börjar digitalt allt oftare - inte genom att att en säljare skickar ett mejl, ringer eller connectar på Linkedin med en person och direkt pitch ett möte på Linkedin.
Det är bara irriterande. Precis som det är irriterande för dig som VD när andra företags säljare försöker göra samma sak mot dig. För era potentiella kunder kör sin egen köpresa och tar reda på saker digitalt själv utan att ni ens har en aning om det. De är eller har troligen även varit inne på er webb utan att ni har en aning om det heller.
Idag kan man sätta en strategi för detta och spåra digitalt beteende hos potentiella kunder, så ni ser när folk är inne på er webbplats, var de kommer ifrån, exakt vilka sidor de tittat på, hur ofta, t o m vem det är med namn.
Det går om ni då har ett konverteringstänk, dvs har matnyttigt material att dela med er av, som stärker känslan hos besökaren, att ni är kunniga och trovärdiga och t o m laddar ner material, ja då får ni exakt vem som varit inne och vad de visat intresse för - konkret.
Hur väl tar ni hand om de som besöker er webbplats?
För om ni inte likt en entrévärd på ett bättre hotell eller hovmästaren på en restaurang hälsar er välkomna och leder er på rätt väg när de besöker er webbplats leder dem fram i sin köpresa , är risken mycket stor att de tvärvänder.
Vi ser fortfarande idag alltför många B2B-företag som istället har slängt upp en STOR skylt KONTAKTA OSS eller BOKA DEMO här. Och budskap som följer en med på olika sidor.
Utgå lite från hur du själv agerar i företagssyfte eller privat när du eller familjen ska göra ett inköp. Inte går ni raka vägen in på en webbplats och köper. Ni är troligen flera som har:- Googlat via sökord, inte en utan flera ggr
- Lyssnat på vänner/grannar, flera gånger
- Sett nåt som flödat förbi på sociala medier, och kollat upp
- Besökt en butik kanske eller kollat bäst i test
Inom B2B-världen är det ingen skillnad. Att sätta en strategi för hur man tar hand om förstagångsbesökarna, tar fram affärsnyttiga bloggposter, checklistor, bjuder in till events och webinar, utan att sälja mer än kunskap och kompetents i inledning. Det är digital marknadsföring som folk inte besväras av. Att sätta allt detta i en strategi, kallas INBOUND MARKETING OCH INBOUND SALES (när säljarna tar över efter att någon konverterat), kräver ett nytänk och att alla är med, ledning, marknad, sälj och alla andra som frontar kunder varje dag. Vill du veta mer om detta kolla gärna den här checklistan:
Vill du ha hjälp kontakta gärna mig för ett förutsättningslöst möte så kan jag ge dig och ditt företag konkreta tips direkt. Läs mer på www.marketinghouse.se