10 tips för hur du kan använda Linkedin och Spotify för att förstärka företagets varumärke

- Annica Thorberg fr, sep 29, 2017

Spotify + Linkedin.jpg

Jag läste Linkedins pressinformation om musik på jobbet och det inspirerade mig till det här inlägget. De har gjort en undersökning i samarbete med Spotify. Och jag själv har alltid sett Spotify som ett spännande socialt medium så få företag faktiskt använder. Så detta inlägg hoppas jag kan inspirera. LinkedIn skriver:

"Hela 68 procent av svenska yrkesverksamma lyssnar på musik på jobbet och samma antal tycker att musik på arbetsplatsen gör en mer produktiv. Det skiljer sig dock mellan yrken, ålder och var i landet du är. I de äldre åldersgrupperna, och ju längre norrut i landet du kommer, desto mindre lyssnar man. Och det är naturligt svårare att ha musiken igång i hälso- och utbildningsrelaterade yrken”.

Människor påverkas oftast positivt av musik och känner sig mer motiverade och inspirerade när de hör musik de tycker om. Att man gör det privat är ingen nyhet Att fler och fler lyssnar på musik dagligen på jobbet har man nog mycket att tacka Spotify och smartphones förstås, för du kan själv skräddarsy vilken typ av musik du vill lyssna på och med hörlurar stör du ingen annan

För mig som arbetar med digital marknadsföring såg tidigt att Spotify kunde vara ett roligt sätt att bygga upp mina företags varumärken. Många tänker inte på att Spotify är som ett socialt medium i sig. But hey check this out - you can:

  1. Egen sida och profil
  2. Skapa egna listor och bjuda in andra att dela dem med dig
  3. Följa andras listor, både vänner och ”kändisar”, DJs och Spotifys egna
  4. "Branda" dina listor numera genom att lägga till en egen omslagsbild
  5. Dela ut listorna att bli publika och du kan dela dem i andra sociala medier

MEN det finns ingen Dela till LinkedIn-knapp. (än) så får använda URL istället

För mitt ena bolag Surprisehouse – som är en paketinslagningsskola byggde jag redan 2009 vår egna Surprisehouse Gift Songs-lista Som vi brukade spela i olika sammanhang.

Och för mitt andra bolag Marketinghouse - som är en inbound marketing och Linkedin-konsultbyrå har vi tagit fram flera olika listor för olika syften. Och börjat marknadsföra dem då och då och har nu bestämt att bli en del av vårt digitala varumärkesarbetet när Spotify skapat nya spännande möjligheter.

Nyligen flög jag med United Airlines flight mellan New York och Boston och under ombordstigning och på Logan Airport spelade de musik vilket kändes trevligt och välkomnande, det har jag aldrig varit med om tidigare.

Musik på jobbet, i jobbet och i sociala mediesammanhang
Jag har alltid påverkats mycket av musik, både privat och i arbetet. När jag var yngre sjöng jag i en kör och gick alltid efteråt och trallade på de låtar vi repeterade. När min tonåring är på riktigt bra humör, motiverad och inspirerad går hon alltid runt och trallar och tonåringar har ju konstant musik på så kanske inte så konstigt. Så skolorna borde ha musik i gemensamhetsutrymmen som spelas svagt med passande innehåll för att skapa lugn och ro, motivation och hemkänsla.

Musik påverkar mig otroligt mycket har jag märkt och de som är runt oss
I mitt arbete som bl a föreläsare och när jag förbereder dem och genomför dem eller workshops inom digital marknadsföring, Inbound Marketing, Inbound Recruting och Linkedin får sådan ger musik mycket motivation inspiration och energi. När jag spelar något inför föreläsningarna och seminarierna så brukar många tycka om det. Och jag får energi och blir laddad vilket ofta märks hos deltagarna.

Musik på jobbet – i GIG-ekonomin blir det ännu viktigare, för musiken kan delas utan att man ses
Flera av våra större kunder börjat spela musik i bakgrunden på sina luncher och eftermiddagar, typ hissmusik, i lunchrummen, receptionen etc. I takt med att man skapar nya alternativ till arbetsplatser i ”the GIG Economy” där kontor och rum försvinner för mer öppna ytor och att man arbetar på andra ställen än sitt kontor så kan man ju i högre grad spela sin musik. Och även då är gemensamma jobblistor ett kul sätt att känna sig som en del av sitt företag fast man inte sitter ihop.

De 10 tipsen för att bygga ditt företags digitala employer brand och company brand på LinkedIn med hjälp av Spotify:

1.    Se på Spotify som en social media-kanal som andra

2.    Skaffa en Spotify Business-licens till företaget

3.    Lägg till Spotify-ikonen på webbplatsen bland övriga ikoner

4.    Gör listor med företagets logotype som profilbild

5.    Ta fram egna listor

a.    Som passar ihop med företagets produkter eller tjänster

b.    Som passar bra in på de anställdas personlighet, yrke, ålder, intresse etc (här kan man ju ta fram flera olika listor)

c.    Ta fram interna tio-i-topp, veckans lista, veckans medarbetarlista etc där alla får vara med och bidra.

d.    Ta fram ”företagets” Melodifestivalfavoriter eller ”Fotbolls-VM-låter inför ett kommande VM etc.

e.    Spela en särskild melodi när en ny anställd börjar, en ny affär gjorts etc.

6.    Gör vissa av era listor öppna så att andra kan följa era listor

7.    Dela dem i era sociala medie-kanaler regelbundet och särskilt här på Linkedin ur ett Employer Brand-perspektiv

8.    Ta fram egna listor

a.    Som passar ihop med företagets produkter eller tjänster

b.    Som passar bra in på de anställdas personlighet, yrke, ålder, intresse etc (här kan man ju ta fram flera varianter så alla gillar)

c.    Ta fram interna tio-i-topp, veckans lista, veckans medarbetarlista etc där alla får vara med och bidra och t o m vinna priser. Du kan t o m lägga in gamification i detta och mäta hur många likes, följare etc en lista som någon gjort fått.

d.    Ta fram ”företagets” Melodifestivalfavoriter eller ”Fotbolls-VM-låter inför ett kommande VM etc.

e.    Ta fram egna event och fest-listor

9.    Gör listor tillsammans med kunder, partners, inför särskilda events och t o m med företagets ”influencers” om man har det på Linkedin, dvs sådana som alltid gillar allt ni skriver och gör och delar i egna kanaler.

10. Se till att lägga in detta naturligt i företagets Employer Branding- strategi såväl som Digitala varumärkesstrategin och dela och sprid det regelbundet på företagets Linkedin –sida (och andra kanaler också förstås).

Det sistnämnda kommer säkerligen att sticka ut och göra många potentiella medarbetare ännu mer positiva till ert varumärke och skapar nyfikenhet och intresse och visar på att man prioriterar trivsel på jobbet. I slutändan kommer ni säkert att få fler spännande följare till er Linkedin-sida. Uppmuntra också medarbetarna att sedan sprida detta vidare i sina egna profiler på Linkedin.

Koppla ihop musik med jobbet
Att koppla ihop musik med jobb t. ex och att företag har sina egna favorit-spellistor och sen delar dem i sociala medier etc är jättekul och ett bra sätt att bygga upp och förstärka företagets generella digitala varumärke med arbetsgivarvarumärket. Många blir nyfikna på vad företaget gillar, vad vissa medarbetare och t ex kanske t om VDn gillar att lyssna på. Att sedan dela ut det i sociala medier är ett kul sätt.

Det skapar en fin motiverande stämning, känns välkomnande och även om det är svagt så känns det ändå bra.

Forskning visar ju att människor påverkas positivt när de är ute och handlar, är på en pub, i ett parkeringsgarage etc där det spelas musik. Så musikvarumärkesarbetet kan vara ett roligt och kreativt sätt att visa upp sin humana sida som företag och kan komma att bli lika viktigt som andra olika varumärken i företagets marknadsföring, det är jag helt säker på.

Följ gärna vår spellista här.

Följ gärna oss också på Linkedin så får du löpande en massa tips och råd kring Linedin, inbound marketing och en massa annat. Och nyfiken på vad vi kan göra för ditt företag ja då då surfar du in här.

Annica Thorberg

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.