15 digitala mötesverktyg att använda på distans

- Annica Thorberg må, mar 16, 2020

Får du och ditt företag just nu avbokade möten 😱?
Det är jättesynd, vi tror ju på att mötas och det går idag precis lika bra med olika smarta verktyg. Så fortsätt mötas men online istället. Så du som får ett möte avbokat föreslå att omboka mötet till att bli virtuellt/online istället.

digitala mötesverktyg blogg marketinghouseI många verksamheter och företag är man redan vana vid att ha virtuella träffar, konferenser och kundmöten så det är inte så stor förändringar som för en del andra med hänsyn till COVID-19-virusproblematiken. För många är det inte självklart och därför än viktigt att skaffa, implementera snabbt, utbilda och börja använda. Kanske måste ditt bolag ta fram en policy snabbt där man tydligt förklarar och beskriver vilka verktyg som är tillåtna (för säkerhets skull, kostnadens skull eller svårigheten skull), ja kan vara andra skäl. I våra bolag (Marketinghouse är en del av flera bolag i vår "koncern", så är vi vana men ändå kräver det en strategi, planering och lite förändrade rutiner.

Vi listar dock de verktyg vi själva använder både internt och i kundsammanhang med en kort beskrivning och länk sen är det bara att testa vad som passar ert företag, typ av möten etc. Vi listar mötes/utbildningsverktyg och chatverktyg.

1. Skypeskype
"Gamla hederliga Skype" får man nästa säga idag.  Som idag är integrerat i Microsofts plattform. Men det funkar lätt att komma igång och t ex köra one-to-one-online möten likväl som med många. Med funktionen att dela skärm är jättebra funktion. Men i sin enklaste form helt gratis och du dina kollegor kan snabbt komma igång. Funkar lika bra på desktop, platta, IoS och Android för smartphones.


2. ZoomZoomLogo_112b8a4 ZoomLogo_112b8a4
Zoom är nog det verktyg som växt snabbast i användande de senaste åren. Det finns en gratis version där du köra obegränsat antal one-to-one-möten men kan också hantera från 3 pers i 40 min. Har du eller ditt företag behov att hantera större grupper eller längre tider finns olika varianter. Själva använder vi PRO-version för 14,99 dollar per månad och kan då köra webbmöten upp till 100 pers. Passar m a o för små möten, större möten och webinarier. Och perfekt att använda även vid kundmöten. Använder ditt företag är Zoom enkelt att integrera i Hubspot. Här läser du hur!


3. GotoMeetings eller Go to Webinars gotomeeting
Dessa är jätte bra för virtuella möten och webinarier. Och påminner om Zoom men har plattform för möten, webinarier och andra mötesfunktioner. Och deras tjänster helt integrerade i Hubspot. Här läser du hur!
4. Teams microsoft teams

Du/ni som lever i Microsoft världen och Office 365 är kanske vana redan med att använda Teams, som är en jättebra tjänst. Själva ánvänder vi det inte.  Så här skriver de själva: "Bjud in alla dina arbetskamrater och chatta, ha möten, samtala och samarbeta på en och samma plats, var ni än befinner er." För att kunna använda Microsoft Teams behöver du ett Office 365-konto med en viss Office 365-licens så antingen registrera ditt företag och skaffa ett Office 365-abonnemang. Läs mer här
Använder du eller företaget Hubspot kan du läsa mer om integrationen här.

4. Google Hangouts google hangouts
Googles egna verktyg, kostnadsfritt om du har ett Gmail-konto. 


Utbildningar
Ska du/ni genomföra online-utbildningar funkar dessa också men här finns även verktyg såsom:

  • Learnify
  • GotoTraining (Cisco Webex)
  • Loom
  • Google Classroom

Chatverktyg

En del är säkert inget nytt för dig men vi vill ändå passa på att lista olika verktyg som vi själva redan använder och tipsa dig.

Är du nyfiken på vad vi på Marketinghouse gör klicka här.

Annica-Thorberg-inboundMarketing-poddenAnnica Thorberg
VD | Certifierad Hubspot Solution Partner 

Prenumerera på bloggen

Inbound-bloggen

Nyligen från bloggen

14 misstag företag gör på Linkedin

Det finns svenska företag som gör så mycket bra och intressanta saker på Linkedin, så missförstå mig inte. Men när jag får frågan om jag kan ta upp nå...

© Alla rättigheter förbehållna.