Har du koll på WCAG - Web Content Accessibility Guidelines som börjar gälla 2025?
Ökar eller minskar omsättningen för B2B om man går över till e-handel?
- Annica Thorberg ti, okt 22, 2013
Vår första Gästbloggare Lars Reinius från Stockholms enda B2B reklambyrå
Haystack och vinnare igår av 100 W priset för bästa B2B kampanj med "Fruit by Management" är idag gästbloggare hos oss på Marketinghouse - jättekul!
Ett start tack Lars!
Ökar eller minskar omsättningen för b2b om man går över till e-handel?
En nyligen publicerad undersökning från Forrester visar att 44% av b2b-företagen hade ett ökat ordervärde via e-handel än via traditionell order på fax eller telefon.
Anledningen är att möjligheten till merförsäljning ökar. Får kunden se alternativen så beställer man potentiellt en högre presterande produkt och dessutom tillbehör till den. Faxen eller mejl är rätt dött i det sammanhanget. Det märkliga med undersökningen är att bara 45 personer svarade och gjorde det via en web-enkät så underlaget är tveksamt.
Min erfarenhet från bland annat Samsung visade att kunderna konsekvent beställde billigare produkter i e-handeln därför att Dustin och andra inte drev ”up-sell”. Vi tog i det fallet fram en produktväljare där sajten visade upp de produkter som motsvarade önskemålen man klickade i och då blev det mycket mer ”up-sell”.
En liten konsumentspaning gjorde jag nyligen i USA där min bättre hälft shoppade online innan jag reste och så fick jag alla paket levererade till dörren, billigt, snabbt och bekvämt. Butiker har alltid en rädsla för e-handel och sajter som pricerunner. Fast trenden i USA är tvärt om nu till jul har jag läst. Man kollar in nätet för vad man ska ha innan man går till butiken för en ”touch and feel” och köper den i butiken, dessutom slipper man frakten. Webbrooming kallas det.
Lars Reinius, Haystack