8 tips hur du skapar aktiviteter för ditt företag i sociala medier under julen 2017

    Av Annica Thorberg den to, nov 30, 2017

    Sociala medier sover inte och tar heller inte juledigt

    Fortsätt läsa

    Är du som chef kompis med dina medarbetare på sociala medier?

    Av Annica Thorberg den on, okt 11, 2017

    Jag läste nyligen en artikel publicerad i tidningen Chef om "Så många chefer är kompis med sina anställda på Facebook" och jag har under många år coachat många VD:ar och chefer i hur de ska använda LinkedIn och genomfört många workshops för ledningsgrupper i hur man använder LinkedIn i sitt digitala ledarskap och andra sociala medier företaget har.

    Jag läser att "över 2000 chefer har fått svara på frågor om sina vanor i sociala medier. Nu har Novus sammanställt undersökningen där det kommer fram att varannan chef är vän med några av sina medarbetare på Facebook. Det här kan skapa problem enligt Unionen, som beställt undersökningen.

    ”En ledare som till exempel bara godkänner vänförfrågningar från vissa anställda riskerar att skapa osämja på arbetsplatsen. Då kan det vara bättre att tacka nej till alla kollegor”, säger Marina Åman, andre vice ordförande i förbundet."

    Jag blev rätt förvånad över svaret och trodde det var betydligt lägre. En av de vanligaste frågorna jag som rådgivare kring sociala medier får är just detta. "Hur ska jag som chef och ledare agera när medarbetare gör kontaktförfrågningar till mig på LinkedIn och vänförfrågningar på t. ex Facebook?"

    Det lättaste svaret borde vara att självklart ska du tacka ja till alla förfrågningar. Att bara göra det till vissa är inte ok, antingen alla eller inga.

    Men frågan är mer komplex än så. En hög chef inom byggbranschen frågade mig just detta. Hen var chef för över 3 000 medarbetare och kände således inte alla som gjorde kontaktförfrågningar till hen på LinkedIn. Och hade hittills valt att inte agera alls, dvs inte ens besvara kontaktförfrågan.

    Vi alla finns ju både privat och professionellt i flera sociala medier. Och LinkedIn är ju det sociala affärsnätverk vi själva anser att vi använder mest i vårt yrke. Många säger också att man är mer privat på Facebook och det gör att man inte lika självklart vill ha medarbetare och kollegor som vänner här. Arbetar man på ett litet företag är det kanske annorlunda om man bara är några få.

    Här är mina tips: (obs generella, inte helt lätt att applicera på alla storlekar och typer av företag.

    1. Ja, på LinkedIn. Säg ja till alla kontaktförfrågningar du får från medarbetare på LinkedIn. (se nedan varför), ju större digitalt nätverk ju bättre för ditt varumärke och ditt företag.
    2. Nja på Facebook. Svårt att rekommendera här. Väljer du ja vilket jag själv skulle göra, för det jag gör på Facebook står jag för oavsett vem som kollar. Men tänk efter mer en än gång vad det är du egentligen postar för inlägg här. Dock - säger du ja - bör det gälla alla, här håller jag med Marina Åman. Säger du nej till alla, (förklara internt varför i sådana fall, men självklart lättare på ett mindre företag). Vissa chefer har bara ledningsgruppen och andra chefer som vänner - och det kan andra se och kan skapa irritation eller t o m avundsjuka. I sådana fall, ha ett mer "stängt" Facebook så bara "vänner" ser dina inlägg.
    3. Nej på Instagram. De flesta som använder Instagram använder det helt klart av privata skäl och här läggs det ut bilder så nej tycker jag.
    4. Vi lever i en allt mer digitalt värld. Ditt digitala ledarskap måste bli mer synligt.
    5. Som chef och ledare får du större respekt om du också bjuder in till ditt nätverk. Det kan betyda så mycket för dina medarbetare att få just dig som kontakt.
    6. Du bör agera digital dörröppnare på LinkedIn för dina kollegor och medarbetare, särskilt för de som arbetar inom försäljning, marknad och HR (rekrytering av chefer till företaget), där en rekommendation, eller en kontakt kan vara värt så mycket i relationsbyggandet och för att få affärer eller nya medarbetare.
    7. Om du som chef gillar och delar innehåll som ditt företag lägger ut i sociala medier får det mer tyngd. Det ökar synligheten och förstärker ditt företags digitala varumärke. Om marknadsavdelningen kämpar hårt för att skapa innehåll och öka antalet följare och du som chef och ledare inte tycker det är viktigt och inte bidrar till spridningen - ja då är det otroligt omodernt ledarskap och inte riktigt schysst.

    Du är en digital förebild vare sig du vill eller inte så ta chansen att visa det. Jag hoppas att denna fråga väcker debatt och diskussion för det finns inga generella ja eller nej egentligen utan det är du och ditt digitala ledarskap som avgör. Men ett är säkert och det är att medarbetare blir både stolta och imponerade av om du som chef själv syns och agerar i LinkedIn, t ex bloggar, delar företagets inlägg, och t o m gillar, delar andra medarbetares inlägg.

    Vill du själv ha råd och tips kring hur du blir synligare på LinkedIn hoppas jag du hör av dig. Tänk också på att uppmuntra andra när de gör något i företagets kanaler och inte döma eller klaga eller helt passé vara tyst.

    Annica Thorberg

    Fortsätt läsa

    10 tips för hur du kan använda Linkedin och Spotify för att förstärka företagets varumärke

    Av Annica Thorberg den fr, sep 29, 2017

    Jag läste Linkedins pressinformation om musik på jobbet och det inspirerade mig till det här inlägget. De har gjort en undersökning i samarbete med Spotify. Och jag själv har alltid sett Spotify som ett spännande socialt medium så få företag faktiskt använder. Så detta inlägg hoppas jag kan inspirera. LinkedIn skriver:

    Fortsätt läsa

    Så når du framgång med Linkedin Publishing

    Av Annica Thorberg den fr, aug 04, 2017

    Redan i feb 2014 informerade Linkedin att de var på väg att öppna upp sin bloggplattform Linkedin Publisher under namnet Pulse för alla. Så förutom att du tidigare kunde följa ett antal ”thought leaders” dvs. olika gurus inom en mängd olika områden som sedan tidigare unikt bloggat här  - kan du nu själv bli en digital "thought leader" inom ditt gebit genom att publicera egna blogginlägg på Linkedin.

    Fortsätt läsa

    5 tips hur du kommer igång med content marketing

    Av Annica Thorberg den to, jul 20, 2017

    Vad är Content marketing

    Begreppet på allas digitala kommunikatörers tungor just nu är buzzwordet Content Marketing (marknadsföring genom att bjuda på och sprida ett intressant innehåll). Så jag tänkte reda ut vad begreppet innebär och hur du kan använda det i din sociala mediamarknadsföring. Särskilt här på LinkedIn

    Fortsätt läsa

    Skillnaden på Lifecycle Stages och Lead Stages i Hubspot

    Av Annica Thorberg den to, maj 18, 2017

    Fortsätt läsa

    5 Marketing automation - strategier för dig som marknadsförare

    Av Sandra Johansson den on, apr 12, 2017

    Många som arbetar med digital marknadsföring idag har ”marketing automation” på sin agenda, antingen att lära sig mer om eller funderar på hur de kan implementera det i sin marknadsföring. Det är blogginlägget reder ut lite grunder kring marketing automation.

    Det finns många frågetecken kring Marketing automation och förhoppningsvis ger detta dig en bättre insikt om vad Marketing automation är och hur det kan underlätta för ditt företag...

    Fortsätt läsa

    6 tips - Hur LinkedIn kan ge affärer för ditt B2B-start-up-företag

    Av Annica Thorberg den to, mar 30, 2017

    Är ditt företag en B2B Start up, eller funnits ett tag?
    Det spelar egentligen ingen roll, för LinkedIn är ändå stället du bör hänga på. HubSpot (Vi är en Certifierad Partner Agency för deras verktyg sen 2012) har gjort en undersökning som visar att LinkedIn var 277 % mer effektivt för leadsgenerering än Facebook och Twitter. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är snart 500 miljoner människor som registrerat ett konto på LinkedIn (varav 3 miljoner i Sverige), och över 3 miljoner företag som har en företagssida här.

    Fortsätt läsa

    58 superintressant fakta om LinkedIn - du inte visste om!

    Av Annica Thorberg den ti, dec 13, 2016

     

    Fortsätt läsa

    7 steg för att skapa en Linkedin-plan

    Av Annica Thorberg den lö, okt 08, 2016

    Det är en av de första frågorna jag som Linkedin-konsult ställer till våra kunder?

    Fortsätt läsa

    Sortera efter ämne

    läs mer

    Inlägg efter kategori

    Se alla inlägg

    Senaste inläggen